Blog

Középső csoportban az élet játék és mese...3.rész

Benedek-Horváth Bogáta
2024.03.12 08:00
Középső csoportban az élet játék és mese...3.rész

Az olvasástanulásra való felkészülést már óvodás korban meg kell kezdeni. De nem a betűk tanításával, hanem a beszédértés és beszédészlelés fejlesztésével!

A beszédfejlesztés helye és ideje lehetőség szerint az óvodában van, hiszen nagyban megkönnyítjük gyermekünk számára az írás, olvasás megtanulását, ha iskolakezdéskor nem küzd már logopédiai problémákkal.

"A beszéd alapvetően két nagyon fontos mozzanatból áll: az egyik a beszéd észlelése és megértése, a másik pedig a kivitelezése. A gyermek fejlődése folyamán ez a két folyamat szoros kapcsolatban fejlődik, de a beszédészlelés-beszédmegértés természetesen mindig előrébb jár, hiszen erre épül a beszéd használata."

Mesélj, mesélj és mesélj!

Ez a beszédészlelés és beszédmegértés fejlesztésének legjobb módszere. Legalább esténként, elalvás előtt olvass gyermekednek mesét, alakítsatok ki erre egy közös szertartást! Nálunk az a szokás, hogy a legkisebbek szobájában van egy "mesegyertya". Mikor elérkezik a lefekvés ideje, meggyújtom a gyertyát, innen tudják a gyerekek, hogy kezdődik a meseolvasás. Összegyűlnek a babzsákokon, vagy a szőnyegre hasalnak. Gyakran még a nagyok is odajönnek - már nem a mese, inkább az emlékek és a hangulat kedvéért. Jó, ha mi előre ismerjük már annyira a mesét, hogy a hangszínünkkel és arckifejezéseinkkel követni tudjuk a mese történéseit. Vagyis hol nevetünk, hol szomorkodunk, hol csodálkozunk. Ha van időnk beszélgessünk még a gyermekünkkel a mese után, kérdezzük meg, melyik szereplő tetszett neki a legjobban? Mit tett volna ő a főhős helyében? stb.

A mese mellett a legnagyobb lehetőséget a gyermekeddel való beszélgetés jelenti. Teremts minél több alkalmat arra, hogy elmondhassa véleményét, gondolatait, feltehesse kérdéseit. Bátorítsd, hogy meséljen a napjáról, segítsd kérdésekkel a beszélgetés elindulását. 

Mi szükséges a tiszta beszédhez?

  • a magyar nyelv változatos hangkészlete nagyon erős és mozgékony nyelvet kíván
  • szükség van ép fogsorra
  • a hangszalagok megfelelő működésére
  • a helyes légzéstechnikára
  • ép hallásra

Ha ezen tényezők közül bármelyik hiányzik, vagy hibásan működik, akkor a beszéd nem, vagy nem megfelelően alakul ki. Így jönnek létre a különböző beszédhibák, nyelvi zavarok, majd az ezekre ráépülő olvasási-, írási és helyesírási zavarok is.

Szeretettel ajánljuk a cikk alatt található játékokat, amik sok örömteli percet tartogatnak Nektek, amíg gyermeked észrevétlenül fejlődik. 

Gondolkodjunk együtt! Írd meg nekünk észrevételeidet, ötleteidet hozzászólásban vagy azt, hogy gyermeked számára melyik játék volt a leghasznosabb a beszédfejlődés szempontjából! 

A középső csoportos gyermekek fejlődéséről szóló eddigi cikkeinket itt találod:

Középső csoportban az élet játék és mese 1. rész - bevezetés

Középső csoportban az élet játék és mese 2. rész - mozgásfejlesztés