Blog

Tanulási részképesség zavarok? Tekintsünk rájuk másként!

Benedek-Horváth Bogáta
2024.09.18 09:17
 Tanulási részképesség zavarok? Tekintsünk rájuk másként!

"Azokból a kövekből, amik elénk gördülnek kis ügyességgel lépcsőt építhetünk!" Széchenyi István

Idén szeptemberben már 7 szülői értekezleten vettem részt 6 iskolás és egy óvódás gyermekem révén.

Az egyik tanító néni arra hívta fel a figyelmünket, hogy gyermekeinkben azt is szeretnünk kell, amiben mások, mint mi vagyunk.

Minden gyermek más és más adottságokkal születik, de mindegyikükben ott van a lehetőség, hogy a saját erősségeit felismerve valamilyen területen kiemelkedő eredményt nyújtson. Ehhez természetesen nélkülözhetetlen a mi szülői segítségünk és támogatásunk a számára. Nem feltétlenül várhatjuk el gyermekünktől, hogy a nyomdokainkba lépjen, ha más területen mozog biztonsággal, mint mi!

Persze néha nehéz elengedni az álmainkat, vágyainkat a gyermekeink jövőjét illetően. Ezek néha még csak nem is tudatosak bennünk, de időnként mégis határozottan irányítjuk gyermekünket valamerre - például a zene, a sport vagy egy tanulmányi terület irányába. Fontos, hogy időről időre következetesen felülvizsgáljuk önmagunkat és figyelemmel kövessük gyermekünket, hogy az út, amin halad valóban az ő errősségeiből van-e kirakva, vagy inkább a mi vágyainkból…

Az olvasás, írás területén mutatkozó nehézségeket diszlexiának nevezzük. Diszlexiás az a gyermek, aki jó értelmi képességekkel rendelkezik, de az iskolában, az ott adott tanulási és gyakorlási idő alatt nem tud megtanulni olvasni. Az olvasás, írás és helyesírás zavarai szorosan összetartoznak. Az írás zavar ebben az esetben nem a külalakra vonatkozik, hanem magána a szónak a betűkből történő helyes felépítésére. Felsosolunk néhány tünetet, amik a diszlexiára utalhatnak: 

  • betűtévesztések:
  • optikus: amikor a látási kép alapján téveszt a gyermek t-j, t-f, h-n
  • akusztikus: amikor a hallási kép után téveszt: p-b, t-d, s-sz, g-k
  • felesleges betűk, szótagok betoldása,
  • szótagok felcserélése a szavakon belűl,
  • visszafelé olvasás: ól=ló
  • nagyon lassú olvasás
  • hosszabb, összetett szavak eltorzítása
  • zavar a szövegértésben, mert nem tud az olvasás technikájára és a szöveg tartalmára egyszerre figyelni
  • írás zavar (diszgráfia) is társulhat hozzá

A diszkalkulia a számolási gyengeséget jelenti. Ebben az esetben a gyermeknek hiányosak és hibásak az elképzelései a számokról, műveletekről, mennyiségekről. A hibák a számok felcseréléséből, a nagyságrendek összetévesztéséből adódnak. Diszkalkuliára utalható jelek: 

  • feltűnően sok időre van szüksége a számolási feladatokhoz
  • a számolási szimbólumokat nem mindig ismeri fel, vagy összecseréli őket
  • amit megtanul azt hamar elfelejti
  • kihagy számjegyeket
  • számsorok felállításánál, folytatásánál problémába ütközik
  • nehezen számol fejben
  • nem tudja megtanulni a szorzótáblát

(A pontos diagnózis felállításához minden esetben kérje ki szakember véleményét!)

Régen megfigyelték már, hogy a gyermekként “disz”-es problémákkal küzdők közül mennyi képzőművész, rendező illetve kreatív területen dolgozó felnőtt került ki.

Miért?

Azért, mert ezek az emberek a részletek helyett az egészet látják. Hiányosságaikat a képzeletükkel igyekeznek pótolni, ami a kreativitásuk hihetetlenül gyors és erőteljes fejlődését segíti elő!

Nem kevesebbek a többieknél, csak más területen vannak az erősségeik.

A Te gyermekedben is ott van a lehetőség képességeinek kibontakoztatására és a sikerre azon a területen, ami az ő erősségeire épül! Te ismered a legjobban! Állj mellette és támogasd akkor is, ha más mint amilyen Te vagy!

MI pedig mindkettőtöket támogatunk mindazzal, ami utat nyit afelé a jövő felé, amin gyermeked magabiztosan, sikerélményekkel megerősítve haladhat!

A cikk alatt fejlesztő játékokat ajánlunk, hogy élmény legyen a tanulás!