Blog

Szeptembertől iskolás lesz? Tedd könnyűvé! - 3. rész

Benedek-Horváth Bogáta
2024.02.08 07:00
Szeptembertől iskolás lesz? Tedd könnyűvé! - 3. rész

A tévedés a tanulás velejárója! 

Az iskolaérettség harmadik pillére a szociális fejlettség, ami sok-sok apró területből áll össze!

1. Beszéd: Fontos, hogy a gyermek megfelelő szókincssel rendelkezzen mire az iskolát elkezdi.

A szókincs és a korának megfelelő kifejezőképesség az alapja annak, hogy:

  • másokat megértsen,
  • magát meg tudja értetni másokkal.

Az iskolaérett gyermek egész mondatokban, választékosan beszél. Élményeit el tudja mesélni a másik számára is érthető módon.

A jó hangképzés - ami szintén a finommotorikus mozgásokhoz tartozik - fontos, és elengedhetetlen a zavarmentes olvasás megtanulásához. Amennyiben a gyermek logopédiai hibáit az óvodában nem sikerül maradéktalanul kijavítani, fontos, hogy az iskolában is folytatódjon a fejlesztés!

2. Jó tájékozottság: magabiztossá teszi a gyermeket, ha ismeri a legfontosabb szeméyes adatait:

  • a teljes nevét
  • életkorát
  • születési dátumát
  • lakcímét
  • szülei teljes nevét és foglalkozását
  • testvérei nevét és életkorát 

Fontos, hogy ismerje a közvetlen környezetét, meg tudja nevezni az évszakokat, napszakokat és a hét napjait.

3. Feladattudat és kudarctűrő képesség: Nagycsoportban egyre inkább tudatában vannak a gyerekek a számukra kiosztott és az általuk elvégzett feladat fontosságának, többségük törekszik is a feladat maradéktalan ellátására. Büszkék a munkájukra és általában önként jelentkeznek újabb feladatokért is!

Ebben a korban meg akarnak felelni az elvárásoknak és nekünk szülőknek élnünk kell ezzel a lehetőséggel, hogy segítsük feladattudatuk kialakulását.

Érdemes otthon is rendszeres napi feladatot bízni rájuk, aminek ellátásáért ők felelnek. Természetesen ez ne mutasson túl a nekik való tevékenységeken:

  • viráglocsolás
  • zoknik, fehérneműk teregetése
  • zokni párosítás
  • evőeszközök mosogatása
  • étkezésekhez való megterítés stb.

Ezek a napi feladatok segítik a gyermekeket abban, hogy kitartóvá válljanak. Ne felejtsük el ezeket a feladatokat nap, mint nap leellenőrizni, és megdicsérni őket az elvégzésükért! Ez hozzá segíti őket az önértékelésük növekedéséhez, illetve az önkritikához is. Megtanulja magától észrevenni a hibát a feladataiban és önállóan vagy segítséget kérve kijavítani azokat. 

A saját feladatok rendszeres elvégzése segíti a feladattudat kialakulását, ami elengedhetetlen az iskolakezdéshez. 

A kudarctűrő képesség a feladatok elvégzésén erősödik. Az iskolaérett gyermek nem esik kétségbe, ha valami nem sikerül elsőre. Nem örül neki, de újra és újra megpróbálja. Mindenki hibázik, ez a tanulás természetes velejárója. Ezért fontos, hogy megtanuljon különbséget tenni tévedés és kudarc között. 

Az iskolaérett óvodás vágyik az iskolába, izgalommal és vágyakozással töltik el az iskolával kapcsolatos előkészületek. Amennyiben egy gyermek határozottan nemet mond arra a kérdésre, hogy szeretne-e már iskolába menni, érdemes elgondolkodni a beiskolázáson.  

4. Felnőttekhez és társaihoz való viszony :

  • törekszik a társaival való kapcsolat kialakítására
  • igyekszik együtt működni a társakkal és az óvónőkkel
  • be tud illeszkedni a csoport dinamikájába
  • a hozzá közel álló felnőttekkel nyílt és közvetlen, ugyanakkor idegenekkel szemben zárkózott és bizalmatlan.
  • elfogadj az óvónő utasításait, akkor is, ha éppen más tevékenységhez lenne kedve, szabálykövető és erre társait is bíztatja.

Az iskola most még messze van, előttetek egy reményteljes tavasz és egy sok izgalmat rejtegető nyár! A gyermekek rengeteget fejlődnek még ezalatt az idő alatt, de támogatnotok kell őket azokon a területeken, ahol elmaradást tapasztaltok. Csak a szülőkkel együtt érheti el célját az óvodai fejlesztés.

Most még semmivel sem vagytok elkésve, mi pedig veletek együtt bízunk a sikeres és magabiztos iskolakezdésben!

Együtt minden sikerülhet!

A cikk alatt találtok játékos segítséget a részképességek fejlesztéséhez!