Blog

Szeptembertől iskolás lesz? Tedd könnyűvé! - 2. rész

Benedek-Horváth Bogáta
2024.01.22 07:00
Szeptembertől iskolás lesz? Tedd könnyűvé! - 2. rész

A gyermekekre fontos feladatok várnak a nagycsoport második félévében. Az óvodában igyekeznek mindent megtenni, hogy erősítsék a szükséges kopmetenciákat, de ez csak a mi hathatós szülői közreműködésünkkel együtt sikerülhet.

Most az iskolaérettség második pillérét mutatjuk be nektek. Ez a pszichés, illetve szellemi fejlettség. Az első pillérről szóló cikket ITT találjátok!

A figyelem fejlettsége kiemelten fontos az iskolás korban, hiszen képesnek kell lenni:

  • a rendszeres és alapos megfigyelésre,
  • a felesleges információk kizárására,
  • a zavaró körülményektől (hangzavar, beszélgető padtárs stb.) való elvonatkoztatásra.

Emlékezet fejlettsége: egyre növekvő memória, ami magával vonja az emlékezési stratégiák kialakítását:

  • információk csoportosítása
  • ismételgetés

Alak-, szín-, forma-, és nagyságállandóság: ezek biztos felismerése nélkül elképzelhetetlen az írás olvasás számolás elsajátítása, hiszen a betűk és számok formáját meg kell tudni különböztetni és hosszú távon meg kell jegyezni. 

A mozgás fejlettsége, összerendezettsége 

  • a szem, a szem-kéz, a szem-láb koordináltsága
  • jó térérzékelés, melynek része a saját test és térirányok közötti viszonyok tudatossága

A megfelelő testséma kialakulása azért szükséges, mert ez alapján tanulja meg a téri tájékozódást, a jobb-bal, fent-lent helyes használatát.

A fejlődésnek ez a szakasza a mozgásfejlődés minőségétől függ. A betűk és számok megkülönböztetéséhez ezek a képességek feltétlenül szükségesek.

Finommotorikus koordináció

  • Finommotorikán általánosságban a kéz ujjainak mozgásait értjük, vagyis a rajzolást és egyéb ceruzával végzett tevékenységet.
  • Ezzel a szóval leginkább akkor találkozunk szülőként, amikor az óvodában kiderül, hogy gyermekünk finommotorikus mozgásai elmaradást mutatnak.
  • Ha elmaradást mutatnak akkor semmi esetre sem a rajzolás erőltetése jelenti a fejlesztést! Sőt! A kikényszerített ceruzafogással többet ártunk, mint használunk! 
  • Amennyiben a finommotorikus készségek fejlesztésre szorulnak meg kell keresnünk, hol történt elakadás a fejlődésben és először ezt az elakadást kell feloldanunk. 
  • Minden nap olyan játékot és elfoglaltságot kell felkínálnunk neki, amelyek ezt a képességet célzottan fejlesztik.
  • Az írás nemcsak a tanulás egyik eszköze. Olyan idegrendszeri kapcsolatok építője is, melyek elengedhetetlenek a tanulási képességek fejlődéséhez.

Korának megfelelő szintű gondolkodás: 

  • képes logikus gondolkozásra
  • következtetésekre
  • probléma megoldó gondolkodásra
  • ítélet alkotásra
  • érti és használja a több, kevesebb, ugyanannyi fogalmakat
  • 5-ös számkörben biztos számfogalommal rendelkezik

Jó auditív megkülönböztetés

  • a gyermek képes a különböző hangok elkülönítésére, megkülönböztetésére,
  • nagyon jó, ha meg tudja már különböztetni a rövid és hosszú magánhangzókat, zöngés és zöngétlen hangokat is hallás után.

A cikk alatt megtaláljátok azokat a játékokat, amelyek gyermeketek fejlesztésében lesznek segítségetekre! 

Játékos fejlődést kívánunk! 

Raktáron
Kedvencekhez
Bal-jobb, fent-lent - LOGICO Primo
Bal-jobb, fent-lent - LOGICO Primo
Bal-jobb, fent-lent - LOGICO Primo
Bal-jobb, fent-lent - LOGICO Primo
Márka/Gyártó
Állítsd össze kedved és igényed szerint saját csomagod! Ne feledd! Kezd a Kerettel, mert a fejlesztőkártyák csak azzal használhatóak!
Bal-jobb, fent-lent
2 690 Ft