A gyermekekre fontos feladatok várnak a nagycsoport második félévében. Az óvodában igyekeznek mindent megtenni, hogy erősítsék a szükséges kopmetenciákat, de ez csak a mi hathatós szülői közreműködésünkkel együtt sikerülhet.
Most az iskolaérettség második pillérét mutatjuk be nektek. Ez a pszichés, illetve szellemi fejlettség. Az első pillérről szóló cikket ITT találjátok!
A figyelem fejlettsége kiemelten fontos az iskolás korban, hiszen képesnek kell lenni:
- a rendszeres és alapos megfigyelésre,
- a felesleges információk kizárására,
- a zavaró körülményektől (hangzavar, beszélgető padtárs stb.) való elvonatkoztatásra.
Emlékezet fejlettsége: egyre növekvő memória, ami magával vonja az emlékezési stratégiák kialakítását:
- információk csoportosítása
- ismételgetés
Alak-, szín-, forma-, és nagyságállandóság: ezek biztos felismerése nélkül elképzelhetetlen az írás olvasás számolás elsajátítása, hiszen a betűk és számok formáját meg kell tudni különböztetni és hosszú távon meg kell jegyezni.
A mozgás fejlettsége, összerendezettsége
- a szem, a szem-kéz, a szem-láb koordináltsága
- jó térérzékelés, melynek része a saját test és térirányok közötti viszonyok tudatossága
A megfelelő testséma kialakulása azért szükséges, mert ez alapján tanulja meg a téri tájékozódást, a jobb-bal, fent-lent helyes használatát.
A fejlődésnek ez a szakasza a mozgásfejlődés minőségétől függ. A betűk és számok megkülönböztetéséhez ezek a képességek feltétlenül szükségesek.
Finommotorikus koordináció
- Finommotorikán általánosságban a kéz ujjainak mozgásait értjük, vagyis a rajzolást és egyéb ceruzával végzett tevékenységet.
- Ezzel a szóval leginkább akkor találkozunk szülőként, amikor az óvodában kiderül, hogy gyermekünk finommotorikus mozgásai elmaradást mutatnak.
- Ha elmaradást mutatnak akkor semmi esetre sem a rajzolás erőltetése jelenti a fejlesztést! Sőt! A kikényszerített ceruzafogással többet ártunk, mint használunk!
- Amennyiben a finommotorikus készségek fejlesztésre szorulnak meg kell keresnünk, hol történt elakadás a fejlődésben és először ezt az elakadást kell feloldanunk.
- Minden nap olyan játékot és elfoglaltságot kell felkínálnunk neki, amelyek ezt a képességet célzottan fejlesztik.
- Az írás nemcsak a tanulás egyik eszköze. Olyan idegrendszeri kapcsolatok építője is, melyek elengedhetetlenek a tanulási képességek fejlődéséhez.
Korának megfelelő szintű gondolkodás:
- képes logikus gondolkozásra
- következtetésekre
- probléma megoldó gondolkodásra
- ítélet alkotásra
- érti és használja a több, kevesebb, ugyanannyi fogalmakat
- 5-ös számkörben biztos számfogalommal rendelkezik
Jó auditív megkülönböztetés
- a gyermek képes a különböző hangok elkülönítésére, megkülönböztetésére,
- nagyon jó, ha meg tudja már különböztetni a rövid és hosszú magánhangzókat, zöngés és zöngétlen hangokat is hallás után.
A cikk alatt megtaláljátok azokat a játékokat, amelyek gyermeketek fejlesztésében lesznek segítségetekre!
Játékos fejlődést kívánunk!