Blog

Középső csoportban az élet játék és mese...6. rész szociális képességek

Benedek-Horváth Bogáta
2024.06.05 07:56
Középső csoportban az élet játék és mese...6. rész szociális képességek

Az ember társas lény. Ahhoz, hogy a benne rejlő kognitív potenciált ki tudja hozni magából elengedhetetlen, hogy együtt tudjon működni másokkal.

 

Amikor a gyermek iskolaérettségére gondolunk elsősorban a tanuláshoz szükséges kompetenciáira fókuszálunk és ezek alapján döntjük el, hogy szükséges-e még egy év az óvodában, vagy kellőképpen felkészült az iskolai elvárások teljesítéséhez.

S igaz, ami igaz a gyerekek az iskolába elsősorban tanulni járnak...legalábbis ezt hallhatják a szülők sokfelől.

DE! A kognitív azaz értelmi képességei kapcsán csak azt látjuk, hogy mennyire veszi majd könnyen az iskolai ismeretek elsajátítását, azoban ezek semmit sem mondanak arról, hogy megtalálja-e majd a helyét az osztályban, hogy együtt tud-e működni és közösen tud-e dolgozni a többi gyermekkel.

A megfelelő szociális képességek megléte mellett a gyermekek könnyebben lesznek képesek:

  • a problémamegoldásra,
  • a konstruktív konfliktuskezelésre
  • a páros/csoportos projekt jellegű feladatok elvégzésére az iskolában.

Ezek együttesen pedig a felnőttkori eredményes team-munka és együttműködőkészség alapjait adják.

A kisgyermekkori szociális fejlesztés elsődleges színtere a család! Az otthonról hozott mintákat árnyalja később az a kortárscsoport, ahol a gyermek a mindennapjait tölti, de egészen a kiskamaszkor végéig az elsődleges mintaadó közeg a család marad.

A középső csoportos gyermekek esetében tehát mindenképpen a családban látott, kapott minta és példa az elsődelges. Amit a gyermek otthon lát, abból építi fel a saját viselkedés mintázatát. Nem mindegy tehát, hogy milyen tapasztalatokat szerez!

Aki otthon a szüleitől azt látja, hogy mindennapos a kérem-köszönöm szavak használata, automatikusan az óvodában, vendégségben, játszótéren is használni fogja ezeket.

A szociális képességek tanítása tehát kevésbé speciális tanítási-tanulási folyamat, sokkal inkább példamutatás.

Célzott fejlesztés természetesen ezen a területen is lehetséges és szükséges is. Ilyen a:

Ezen tevékenységek során meg tudjuk figyelni a gyermekek társakkal való kapcsolatfelvételét, én-kifejezésüket és verbális, valamint nonverbális kommunikációjukat is.

A cikk alatt található termékek mindegyikét gondosan válogattuk, hogy kaland legyen a fejlődés gyermeked számára!