Blog

A kreativitás fejleszthető

2015.04.15 20:22

A kreativitás alkotást, merészséget, a kihívások megoldását jelenti. Magába foglalja mindazon tulajdonságokat, amik képessé teszik az embert arra, hogy létrehozzon valamit, problémákat oldjon meg. Minden élethelyzetben alkalmazható.

Mit jelent a kreativitás?

A kreativitás alkotást, merészséget, a kihívások megoldását jelenti. Magába foglalja mindazon tulajdonságokat, amik képessé teszik az embert arra, hogy létrehozzon valamit, problémákat oldjon meg. Minden élethelyzetben alkalmazható.

Mindenki képes kreativitásra, de kreativitásunk mértékében nagyban különbözünk. A pszichológiai kutatások alapján az alkotó személyiség legfontosabb jellemzői:

  • Könnyedség: a szellemi termékenység könnyedsége, gyorsasága, mennyisége, folyékonysága
  • Rugalmasság: a szellemi mozgékonyság képessége ez, a változó igényekhez való hajlékony alkalmazkodás
  • Eredetiség: a váratlan, a szokatlan, újszerű kedvelése, szellemesség, találó jelleg
  • Újrafogalmazás: a szellemi struktúrák átszervezése, átértelmezése, átértékelése, átalakítása vagy legalább felülvizsgálata
  • Problémaérzékenység: a probléma észrevevése, megértése, megoldásának igénye, vállalása
  • Kidolgozottság: a részletek kidolgozásának, a komplexitásnak az igénye és preferenciája
  • Szellemi egészség és hatékonyság (megismerési vágy, kíváncsiság, érdeklődés, függetlenség a gondolkodásban, vélekedésben, stb.)
  • Az önmegvalósítás szándéka, önkifejezési akarat
  • Pozitív én-kép, magabiztosság
  • Pszichológiai biztonság
  • A személyiség szabadsága, a korlátozások elleni védekezés
  • környezet tökéletesítésére, konstruktív megváltoztatására való törekvés
  • A korlátozások, kötöttségek, szabályok nehezen tűrése, illetve ha ezeknek értelmét nem látja, lázad, tiltakozik ellenük.

A kreativitás személyiségjegyeit még számos tulajdonsággal bővítették a kutatók, mint például humor, egyedüllétre való igény, szélsőségesség, jó megfigyelőképesség. A kreatív emberekre jellemző ismertetőjegyek nagy száma és olykor ellentmondásossága miatt, ezeknek a személyeknek képessé kell válniuk ellentétes vonásaik összhangjának megteremtésére.

Hogyan segíthetjük a kreativitás fejlődését?

A gyerekek óvodás- és kisgyermekkorban a kreativitás lenyűgözően magas szintjét érik el. Dalaikban, rajzaikban, versikéikben, szójátékaikban ösztönös alkotókedvvel találkozhatunk.

Ebben az életkorban a kreativitás legfontosabb színterei a gyurmázás, rajz, versek, zene, tánc, színház. Ezek a ténykedések megmozgatják a fantáziát, felszínre hozzák a problémamegoldás rugalmasságát.

A kreatív játék ösztönzéséhez remek eszköz lehet egy újfajta építőkocka, ami lebontja a korlátokat, hogy kibontakoztassa a gyermek fantáziáját.

Miben különbözik más építőkockáktól?

  • Méret – a kockák NAGYOK, ezért minden, amit a gyermek belőlük épít, különleges és valósághű. Majdnem minden harmadik vásárlónk állítja, szívesen játszott volna nagyobb építőkockákkal gyerekkorában.
  • A kockák összeilleszthetők, ami végtelen összeszerelési lehetőséget biztosít, így órák múlva is szórakoztató. A gyerekek újra és újra játszani akarnak vele.
  • Természetes anyagból készül –  környezetbarát játék. Gondolunk a körülöttünk lévő világra, ezzel tanítva gyermekeinket a környezet iránti felelősségre.
  • Festetlen – így a gyerekek kedvükre dekorálhatják alkotásaikat. Ezzel még inkább magukénak érezhetik azokat, és így szabadon használhatják a képzeletüket.

Mit kap a gyerek ettől a játéktól?

Mialatt életnagyságban megalkotják elképzeléseiket a kockákból, rengeteg kulcsfontosságú képességük fejlődik.

  • Kifejlődnek egyedi kreatív képességeik.
  • Saját terveik megalkotásával kifejezik képzeletüket.
  • Megszerzik a bátorságot, hogy felépítsék saját életüket.
  • Problémamegoldó képességük fejlődik azáltal, hogy kipróbálják, mi működik, és mi nem.
  • A természetbarát termék a környezet iránti felelősségre nevel.
  • Többet mozognak, fejlődik a kézügyességük és térbeli gondolkodásuk.

 

Szakemberek ajánlják:

Ina Grasmane pszichológus: Nemzetközileg elismert, tapasztalt pszichológusIskolákban, ifjúsági otthonokban praktizál20 éves gyerekpszichológusi tapasztalattal rendelkezik.

"Ezzel a játékkal olyan ajándékot adunk gyerekünknek,  ami lehetőséget ad, hogy életnagyságban  alkossák meg képzeletük szüleményeit. Úgy építi és színezi, ahogyan ő akarja; valamit, ami talán annak az előképe lesz, amiben később valóban élni fog.  Hogy már most megálmodhassa saját életét… A mai gyerekeknek nagyon hiányzik a személyes kreatív tér.  A gyerekek látják, amit mi már nem… Hagyjuk, hadd mutassák meg!"         

Inguna Mikuda: "Darbīgās rociņas" Montessori gyermekfejlesztési központ
felügyelő

"Mikor felajánlották az óvodánk számára, hogy kipróbáljuk az építőkockákat, kissé szkeptikus voltam: meddig fogják ezek bírni? Be kell ismerjem, alaptalanok voltak a kétségeim, hisz már hónapok óta minden nap játszanak velük a gyerekek, és semmi bajuk nem lett a kockáknak. Minden korosztály használja őket, és élvezettel játszik velük.  A kétévesek szeretik egyszerűen egymásra pakolni őket, tornyokat és falakat építenek belőlük. A nagyobbak házakat, kastélyokat építenek, valamint színpadokat, amin jeleneteket játszanak el. Csodás dolgok építhetők a fantázia és a logika segítségével. Nem kell azon aggódni, hogy az éppen megépített fal eldől, és valaki megsérül, mert a kockák könnyűek, és az éleik le vannak kerekítve. Örülök, hogy ilyen hasznosan fel tudták használni ezt a környezetbarát anyagot. Imádjuk!"