A felnőttek számára racionális érvek, a gyerkőcöknek semmit sem jelentenek. Ők azért kezdik utánozni a külföldi pajtásuk beszédét, mert tetszik nekik, felkeltette érdeklődésüket. Ha nincs kedve hozzá nem tornászik, nem játszik.
Miért fontos, hogy a gyermek örömét lelje a beszéd elsajátításában?
A tanuláshoz szükséges motiváció a gyerekek és a felnőttek esetében eltér egymástól. Cselekedeteinknek általában konkrét célja van. Ez esetünkben lehet egy magasabb fizetés elérése a nyelvvizsga megszerzése által, ami egy teljesen racionális, az emberi értelem által vezérelt motiváció. A gyermekek viszont csak azzal foglalkoznak intenzíven, ami megragadja és leköti őket.
A felnőttek számára racionális érvek, a gyerkőcöknek semmit sem jelentenek. Ők azért kezdik utánozni a külföldi pajtásuk beszédét, mert tetszik nekik, felkeltette érdeklődésüket. Ha nincs kedvük hozzá, nem tornásznak, nem játszanak.
Egy közös dolog mégis van a kicsik és a nagyok között: egy tevékenység minél nagyobb örömet nyújt, annál tovább kitartunk mellette, és annál jobbak leszünk benne. Ezért törekedjünk arra, hogy az apróság örömét lelje a beszédben!
Ez hogyan lehetséges?
Nem egyszerű örömet okozni. A gyermekek akkor érzik jól magukat, ha részt veszünk a játékaikban, kreatívak vagyunk, és elfogadjuk, hogy nekik is lehetnek jó ötleteik.
Csemetéink nagyon élvezik a súrlódásmentes, vidám együttléteket. Legyen annak apropója akár egy vicces szójáték, vicces történet mesélése a képekről.
A kis emberpalánták igen hosszan és jól képesek odafigyelni arra, amiben örömüket lelik. Ha megpróbálunk rájuk kényszeríteni valamit, lerombolhatjuk a természetükből fakadó tanulni akarásukat. Hagyjuk, hogy ők döntsenek, mit szeretnének, mi csupán az érdeklődésüket keltsük fel.
Mit tehet a szülő a beszédfejlődés érdekében?
- Türelmesen hallgassuk végig a gyermeket.
- Ne szóljon egész nap a rádió, TV.
- Figyelmesen beszéljünk hozzá játék közben. Végezzünk sok közös tevékenységet.
- A lehető legkorábban (kb. 7-8 hónapos kortól) kezdjünk el esti mesét olvasni.
- Mondókázzunk, énekeljünk együtt.
- Nézegessünk képeket, és beszéljünk róluk, illetve kérdezzük róluk gyerekünket.
- Ha egy fárasztó nap után minden kreativitásunk cserben hagy, jó szolgálatot tehetnek a különböző beszédfejlesztő játékok is: puzzle-ok, képkártyák.