Az évszak során a természetben megnyilvánuló változások számtalan játékos és fejlesztő hatású tevékenységre adnak lehetőséget gyermekeink számára.
Az évszak során a természetben megnyilvánuló változások számtalan játékos és fejlesztő hatású tevékenységre adnak lehetőséget gyermekeink számára.
Őszi séta
Séta közben összehasonlíthatjuk a különféle fákat pl. lombjuk alakja, magasságuk, törzsük vastagsága szerint becsléssel vagy (utóbbi esetében) akár méréssel is, ezáltal elősegíthetjük a kicsik vizuális megfigyelőképességének, alaklátásának és mennyiségfogalmának fejlődését.
Kerti munka
A kertes ház vagy az óvoda illetve iskola udvarán bevonhatjuk a gyermekeket a kerti munkákba, melyek amellett, hogy hozzájárulnak a mozgásigényük kielégítéséhez, a szem-kéz koordináció, az egyensúly és a téri tájékozódás fejlődésének is kedveznek. A kiürült veteményeskert felásásához és elegyengetéséhez, valamint a lehullott falevelek összegyűjtéséhez adhatunk nekik testméretükhöz illeszkedő kerti szerszámokat.
Játék a természet kincseivel
Az összegyűjtött falevelekkel, dióval és vadgesztenyével sokféleképpen játszhatunk, ezzel előmozdíthatjuk gyermekeink sokoldalú fejlődését. A növényi részek szétválogatása (pl. fajta, szín, forma szerint) hozzájárul a vizuális differenciálás, a színfelismerés- és megnevezés, az alaklátás és az alak-háttér észlelés fejlődéséhez. A levelek, termések összehasonlítása, összemérése, sorba rendezése nagyság szerint elősegíti a vizuális figyelem, az ítélet- és a fogalomalkotás fejlődését. A termések remek lehetőséget nyújtanak a matematikai készségek és a logikus gondolkodás alakítására: rendezhetünk gyűjtögető versenyt, számlálhatunk, játszhatunk a hozzáadással, elvétellel, elosztással. A növényi részekből bizonyos ritmus szerint történő soralkotással hozzájárulhatunk a szerialitás (sorrendiség), a sorrend megváltoztatásával pedig a vizuális memória fejlődéséhez.
A dióval, gesztenyével való barkácsolás és a falevelekből való képkészítés kedvez a finommotorika, az alaklátás, a rész-egész viszony és a vizuális téri helyzet fejlődésének. A falevelekkel való nyomdázás érdekes élményt nyújthat és különleges alkotásokat eredményezhet.
Az ősszel érő gyümölcsöket, zöldségeket játékosan, többféle érzékelésen keresztül is megismertethetjük a gyermekekkel, így a látási, tapintási, szaglási és ízlelési észlelés fejlődését is támogathatjuk, ha pedig intermodális (többféle érzékelést kombináló) úton nyújtunk tapasztalatokat, különösen intenzív fejlesztő hatást érhetünk el. A zöldségek és gyümölcsök megismerését segíti a Gyümölcsös párosító játék és a Kiegészítő gyümölcsök a bevásárlólistához társasjáték. Szerepjátékhoz kiválóan használható a Zöldség-gyümölcs kosárban készlet, melyet kiegészíthetünk a Gyurma maxi koffer zöldség-család 8 szín Sentosphere gyermekek által készített mókás figuráival.
Ismeret- és szókincsbővítés, egyéb készségfejlesztés
Ha a tevékenységek végzése közben beszélgetünk a gyermekekkel, megnevezzük a végzett cselekvést illetve annak eszközeit, gyarapíthatjuk az apróságok ismereteit illetve szókincsét.
Az ősz témában komplex készségfejlesztésre ad lehetőséget a Lombhullató Bambino Lük.
Az évszakok megkülönböztetését, jellemzőik megfigyelését segíti az Évszakok 4 rétegű puzzle, amely a finommotorika, a rész-egész kapcsolat és a téri helyzet vizuális észlelésének fejlődéséhez is hozzájárul.
Állatok világnapja – október 4.
A természet e jeles ünnepére készülve megfigyelhetjük az állatokat akár otthon, a ház körül, akár természetes élőhelyükön pl. egy erdei kirándulás során, vagy elsétálhatunk egy közeli állatkertbe illetve vadasparkba is. Beszélgethetünk az állatok tulajdonságairól, sokféleségéről, hasznáról, védelméről, bővítve a gyermekek ismereteit és szókincsét. A kicsik utánozhatják mozgásukat, hangjukat. Közelebb hozhatjuk hozzájuk az állatokat képek, könyvek nézegetésével, ábrázolhatunk, mintázhatunk állatokat különféle technikákkal, építhetünk állatkertet vagy játszhatunk állatos kirakóval, kártyával, társasjátékkal.
Írta: Vogl Orsolya fejlesztőpedagógus