Blog

Waldorf intézmény minden gyereknek

2015.04.29 20:35

A rendszer lényege, hogy a gyerekek megkaphassanak minden olyan élményt és tapasztalatot, amik között megtalálhatják a saját egyéniségükhöz legközelebb álló utat és kifejezésmódot. Ezért a testet, lelket és szellemet egyforma mértékben ingerlő környezet nagyon fontos, valamint az, hogy a gyermekek tapasztalataikat a saját egyéni tempójukban dolgozhassák fel, miközben egy állandó ritmusban nevelkednek.

A Waldorf-módszer

Megalapítója Rudolf Steiner osztrák filozófus, tanár. Steiner úgy gondolta, "a gyermek olyan, mint egy érzékszerv, minden hatásra reagál, amit emberek váltanak ki belőle. Ezért fontos eloszlatni azt a tévhitet, hogy a gyermek értelmével tanulja meg, mi a jó és mi a rossz (…), hanem igenis tudnunk kell, hogy minden, amit az ember egy gyermek közelében tesz, az szervesen beépül a gyermek testébe, lelkébe, szellemébe.” Ezen gondolatok alapján született meg a poroszos, szigorú szabályokon alapuló oktatás ellentéteként egy új pedagógiai irányzat, amely a gyerekek igényeihez igazított nevelési módszert követ.

Állandóság és szabadság

A Waldorf nevelési elvet követő intézményekre jellemző kulcsszavak: tolerancia, kreativitás, mozgás, szabadság, ritmus. A rendszer lényege, hogy a gyerekek megkaphassanak minden olyan élményt és tapasztalatot, amik között megtalálhatják a saját egyéniségükhöz legközelebb álló utat és kifejezésmódot. Ezért a testet, lelket és szellemet egyforma mértékben ingerlő környezet nagyon fontos, valamint az, hogy a gyermekek tapasztalataikat a saját egyéni tempójukban dolgozhassák fel, miközben egy állandó ritmusban nevelkednek. Az életben a nappalt követő éjszaka, az évszakok váltakozása, az ünnepek évenkénti ismétlődése adja az irányvonalat. Ezek a fogódzók egy gyermek számára nagyon fontosak, hiszen ezek nyújtják a biztonságot az állandóan változó világban. Az ismétlődés kapaszkodó, viszont azon belül szinte bármit megtehetnek a gyerekek, ami az egészséges fejlődésüket támogatja.

A Waldorf módszert követő óvodákban a kis lurkók kibontakozását a természetes anyagokból készült játszóeszközök, művészeti jellegű foglalkozások és a mesemondás is támogatja. A gyerekek megismerkednek a családi háztartás feladataival is. Az óvónők és az idősebb óvodások adják a követendő mintát a kicsik számára. A játék a legfontosabb fejlesztő tevékenység, a lehető legszabadabb formában. Az iskolákban is követik ezt a szabad gondolkodásmódot, és az értelmi, a manuális és művészi fejlesztés egyforma hangsúlyt kap.

Kinek ajánlott ez a módszer?

Minden gyermeknek megfelelő lehet. Kifejezetten ajánlott a szocializációs problémákkal küzdő, illetve a hagyományos óvodákban - iskolákban gyengén teljesítő, beilleszkedési gondokkal küszködő csemetéknek. Ezek a gyerekek a Waldorf-intézetek szeretetteljes, családias környezetéhez gond nélkül alkalmazkodnak.