A mindennapi óvodai életbe az anyanyelvi foglalkozásokba beépíthető.
A tavaly megjelent és a Beszédépítő 2. hasonló felépítésű, szorosan összekapcsolódnak.
A két kiadvány jellemzője az egymásra épülés: témakörön belül is és a feladattípusoként nehezítve is.
Kiemelt fejlesztési területek:
I. Akusztikus, auditív figyelem és differenciálás , auditív észlelés fejlesztése
II.Szókincsfejlesztés
III. Beszédértés fejlesztése
IV.Auditív emlékezet
V.A fonológiai tudatosság
1. A hallási figyelem és észlelés feladatainál korábban csak egy szóra kellett figyelni szósorban vagy történetben, most nőtt az elemszám. Szerepet kap a logikus gondolkodás fejlesztése is.
pl: Állatokat fogok sorolni, ha háziállatot hallasz, ugorj egyet!
Az auditív észlelés fejlesztésénél már megjelenik a hangok szintje. magánhangzók és mássalhangzók hosszúsága,, zöngés ?zöngétlen hangot megkülönböztetése.
A hanganyagok közül a nagycsoport programjában az összes hanganyag szerepel.
2. A szókincsfejlesztés folyamatos feladat. A nagycsoportosoknál megjelennek a kakukktojás játékok nehezített formában (főfogalom, szótagszám, szókezdés, kezdőhang alapján)
Fontos szerepet kaptak a szómagyarázatok. Mit jelent az a szó, hogy krajcár? stb.
3. Beszédértés fejlesztése:
A mondatok befejezése feladattípusnál, most már nem csak az egyszerűbb mondatbefejezés a feladat. Az összetett mondatok is megjelennek: a mert, de, ezért, pedig s a ha kötőszavakkal.
A mondatok befejezésénél szerepel hiányzó ragok, rímelő szópárok kiegészítése is.
A beszédértés fejlesztését segítik a különböző színeztető, rajzoltató feladatok.
A középsősök anyagában főként versek szerepeltek, a Beszédépítő 2.-ben a beszédértés fejlesztése mesék segítségével történik. Ezekhez kapcsolódnak a kérdések, a feladatlapok.
4. Az emlékezet fejlesztése szóismétlésekkel, piramismondatokkal, versek tanulásával történik.
5. A fonológiai tudatosság fejlesztése kapott a legnagyobb hangsúlyt a kiadvány összeállításakor, hiszen az az iskolába készülő nagycsoportosok számára elengedhetetlenül fontos ennek a területnek a fejlesztése. Többféle feladattípus segíti a fejlesztést
- Szótagolás
- A szó eleje alapján befejezni a szót (zeb-)
- Szógyűjtés ka-,
- Hallod-e? típusú feladatok
- Hol hallod? (eleje, vége, közepe)
- Hallasz "s" hangot abban a szóban, hogy süni?
- A falu úgy kezdődik, mint a fagyi?
- Rímek
- Szószámoló
Ajánlott: óvodapedagógusoknak, logopédiai szakembereknek, szülőknek
Korcsoportnak szánt feladatok: nagycsoportos óvodások
Fejlesztésű terület: anyanyelv, beszédértés, beszédészlelés