Pedagógiai útmutató
Fejlesztési területek:
Az időrendi sorozatokkal a gyermek ismerkedik a környező világgal, és fejlődik logikai gondolkodása. A gyakorlással gondolkodási mintákat sajátít el, melyek segítik a tervezésben, és fejlesztik önállóságát.
A képek összehasonlításával odafigyel a részletekre, ezzel és a sorozatok létrehozásával fejlődnek kognitív részképességei. Matematikai logikai készsége, beszédkészsége fejlődik a játék során, jobban eligazodik a mindennapi tevékenységekben.
Javasolt pedagógiai célok:
- Matematikai logikai gondolkodás fejlesztése az időrendi sorozatok megalkotásával;
- Az időbeliséggel kapcsolatos alapfogalmak elsajátítása (előtt-után, később, végül stb.).
- Különböző bonyolultsági fokú események időrendbe rakása.
- Mindennapi ismeretek elsajátítása (higiéniai szokások, ételek eredete, újrahasznosítás stb.
- Megfigyelés, vizuális figyelem fejlesztése.
- Beszédgyakorlás, szókincsfejlesztés.
- Jobb-bal irányok, olvasás-előkészítés.
Előkészület
A képsorozatokhoz tartozó talpakat felragaszthatjuk a mellékelt ragasztószalaggal (vagy fel is csavarozhatjuk) a falra, ekkor foglalkozás közben a kereteket a képekkel ráfektetjük a talpakra; illetve elhelyezhetjük egymás mellett az asztalon, ekkor a kereteket a talpakra merőlegesen fogjuk beilleszteni.
A képeket rakjuk be a keretekbe, és válogassuk szét sorozatok szerint. Az egy sorozathoz tartozó képek hátán azonos szimbólumok vannak, így könnyebb szétválogatni a képeket.
A készletben 6 sorozat van 3-7 képből összerakva.
1. tevékenység
Általános célok:
- időrendi sorozatalkotás
- kakukktojás keresés a sorozatban
Készítsük elő az anyagot. Válogassuk szét a sorozatokat, rakjuk a képeket keretekbe. Válasszunk ki egy sorozatot, és tegyünk a képek közé egy kakukktojást – azaz egy képet egy másik sorozatból. A gyermek feladata, hogy időrendbe állítsa egymás után a képeket a talpakra, és találja meg a kakukktojást. Ellenőrizheti, hogy jól dolgozott, ha megnézi a kakukktojás hátoldalát, mert azon más szimbólum lesz, mint a sorozat többi képén.
2. tevékenység
Általános célok:
- időrendi sorozatalkotás
- beszédfejlesztés, szókincsbővítés
Előzőleg állítsunk össze egy sorozatot, és rakjuk vízszintesen egymás mellé a képeket a keretekben úgy, hogy balról jobbra „olvasható” legyen a történet. Kérjük meg a gyermeket, hogy balról jobbra haladva mesélje el, mit lát a képeken. Lehetőleg használjon idővel kapcsolatos kifejezéseket (először, azután stb.).
Ha minden sorozatot elmesélt, keverjük össze a képeket, és kérjük meg a gyermeket, hogy válogassa szét, és rakja össze a talpakra a sorozatokat.
3. tevékenység
Általános célok:
- időrendi sorozatalkotás
- a sorozatok eljátszása
Válogassunk ki néhány, a célnak megfelelő sorozatot, és rakjuk őket olyan helyre, ahol az egész csoport láthatja. Kérjünk meg egy gyermeket, hogy mutogassa vagy végezze el időrendben az egyik sorozathoz tartozó tevékenységeket, a többiek pedig találják ki, hogy melyik sorozatról van szó.
4. tevékenység
Általános célok:
- időrendi sorozatalkotás
- személyes higiéniai szokások kialakítása, rögzítése
Egy-egy sorozatot rakjunk ki egy időre a fürdőszobába, vécébe a falra, hogy a gyerekek a sorozaton lévő képek szerint végezzék a különböző tevékenységeket, és megtanulják a helyes sorrendet. Néhány nap múlva szedjük le a sorozatot, mossunk le mindent alaposan, majd hozzuk be őket a terembe, és a fenti javaslatok szerint foglalkozzunk a sorozattal.